نقد و بررسی

مزایا و معایب انژکتور شور، اکسیر جوانی موتور

بررسی انژکتور شور

بررسی تخصصی انژکتور شور ها; اکسیر جوانی موتور

ما در این مقاله طبق خواست شما به بررسی انژکتور شور ها پرداخته ایم. یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در سیستم سوخت‌رسانی خودروهای امروزی انژکتور است، که بنزین را به داخل سیلندرها تزریق می‌کند تا پس از مخلوط شدن با هوا، توسط شمع محترق شده و نیرو تولید کند؛ اما انژکتورها به‌ مرور زمان و پس از مدتی استفاده کثیف می‌شوند و نیاز به تمیز کردن خواهند داشت.
راه‌حل ساده برای تمیز کردن انژکتورها استفاده از مکمل‌های انژکتورشور است که در دو نوع مکمل انژکتور شور داخل باک  و  اسپری انژکتور شور  در دسترس هستند که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.
نسبت تراکم موتور، بنزین سوپر، عدد اکتان.  قطعا ارتباط بین این واژه ها برایتان روشن است. اینکه از بنزین معمولی استفاده کنیم یا بنزین سوپر، و یا اینکه از بنزین سوپر استفاده کنیم یا بنزین معمولی همراه با مکمل سوخت، داستان مفصلی است که می توانید با داشتن شناخت از نسبت تراکم موتور خودرویتان و یا با خواندن بروشور، بسته به نوع خودرو، انتخابی درست داشته باشید.
به نکته خیلی مهم که باید همیشه توجد کرد این است که در صورت تمیز نکردن انژکتورهای کثیف می‌تواند در عملکرد موتور خودرو اختلال ایجاد کند. برای تمیز کردن انژکتور راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها اسپری انژکتورشور است. در ادامه به این اسپری پرداخته و مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

خب اصلا انژکتور چیه؟

انژکتور یکی از قطعات اصلی خودرو است که در ورودی سیلندر قرار می گیرید و وظیفه پاشش سوخت به درون سیلندر را به عهده دارد. سوخت پاشیده شده درون سیلندر در فرآیند احتراق تبدیل به انرژی می شود و خودرو به حرکت در می آید.
انژکتور یک نازل برای تزریق سوخت به پیشرانه خودرو است. این قطعه درواقع وظیفه پاشش سوخت درون سیلندرهای موتور را دارد. انژکتور بخشی از یک سیستم کامپیوتری است که طبق دستور ECU، سوخت را در فواصل زمانی معین به داخل محفظه احتراق می‌پاشد؛
بنابراین، در موتورهای انژکتوری تزریق سوخت به موتور بسیار دقیق‌تر از کاربراتور صورت می‌گیرد.
البته انژکتور در کنار تنظیم دقیق میزان و فشار پاشش سوخت، به کاهش مصرف سوخت، استارت بهتر خودرو در هوای سرد، کاهش میزان آلایندگی خودرو و بالا رفتن راندمان موتور نیز کمک می‌کند. در ادامه ما به بررسی انژکتور شور ها پرداختیم با ما همراه باش.

مشکلات عمده و رایج انژکتور ها چه چیزایی است؟

همانطور که در ابتدا گفته شد پس از گذشت زمان و مسافت، انژکتور های خودرو به دلیل کیفیت سوخت و آلودگی های هوا آلوده شده و در نهایت باعث کاهش شتاب و عملکرد خودرو می شوند.
برخی دیگر از نشانه های انژکتور کثیف این است که خودرو ریپ می زند یا چراغ چک روشن می شود، در نتیجه یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند مشکلات انژکتوری نیز باشد.

علائم کثیفی انژکتور چیه؟

وقتی انژکتورها کثیف شده باشند، موتور و خودرو نشانه‌هایی بروز می‌دهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نوسان دور موتور در حالت درجا، لرزش موتور به دلیل نرسیدن سوخت کافی به یک یا چند عدد از سیلندرها، روشن شدن چراغ چک درنتیجه مشکل در مخلوط سوخت و هوا و افزایش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو اشاره کرد.
البته باید به این نکته توجه داشت که علائم اولیه کثیفی انژکتورها همیشه قابل‌تشخیص نیست زیرا در خودروهای امروزی سنسورهایی وجود دارد که نسبت ترکیب سوخت و هوا را از طریق ECU اصلاح می‌کنند و درنتیجه علائمی که در بالا برشمردیم در ابتدا چندان احساس نخواهند شد و راننده مراحل اولیه گرفتگی در انژکتورها را متوجه نمی‌شود.
بنابراین، برای تمیز کردن انژکتورها نباید صرفاً منتظر بروز این مشکلات در خودرو شد و باید به‌طور منظم با استفاده از مکمل یا اسپری انژکتور شور این قطعه مهم را تمیز نگه داشت.
به‌طورکلی، توصیه می‌شود انژکتورها را هر ۶۰ هزار کیلومتر یک بار شستشو دهید اما این مدت‌زمان ممکن است بسته به نوع خودرو، کیفیت سوخت و شرایط رانندگی متفاوت باشد.
اسپری‌های انژکتورشور در اندازه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و برای همه خودروها مناسب خواهند بود.
استفاده منظم از این پاک‌کننده از جمع شدن دوده و کربن زیاد جلوگیری کرده و مانع خرابی و پوسیدگی قطعات می‌شود.

انژکتور ماشینم کثیف شده!

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، انژکتورها به‌مرور زمان ممکن است کثیف شوند و نتوانند آن‌طور که باید سوخت را به موتور برسانند. اگر انژکتور به خاطر رسوبات کثیف و مسدود شده باشد، معمولاً باید آن‌ها را از جای خود درآورد و با دستگاه مخصوصی اقدام به شستشوی انژکتورها کرد.
این روش اما که مستلزم مراجعه به تعمیرگاه است، زمان‌بر بوده و معمولاً هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت. راه‌حل ساده‌تر برای تمیز کردن انژکتورها استفاده از مکمل‌های انژکتور شور است که در دو نوع مکمل انژکتور شور داخل باک و اسپری انژکتور شور در دسترس هستند. در ادامه با ما همراه باش که به بررسی انژکتور شور ها پرداختیم.

از مکمل انژکتور شور استفاده کنم یا اسپری انژکتور شور؟ اصلا فرقشون چیه؟

مکمل انژکتور شور محلولی است که به‌راحتی در باک خودرو ریخته می‌شود و سپس با سوخت مخلوط شده و وارد انژکتور می‌شود.
مکمل انژکتور شور می‌تواند رسوبات تشکیل شده روی انژکتورها را از بین ببرد و کارایی آن‌ها را بهبود بخشد؛ اما اسپری انژکتور شور نوعی تمیزکننده انژکتور است که به‌صورت اسپری استفاده می‌شود. این اسپری می‌تواند جرم‌های انژکتور را تمیز کند و شتاب و مصرف سوخت خودرو را بهبود ببخشد. برای استفاده از این اسپری باید انژکتورها را از خودرو جدا کرده و روی سطح آن‌ها اسپری زده شود.

مزایای اسپری انژکتور شور ها چیه؟

اسپری انژکتور شور مزیت‌های زیادی به دنبال دارد که مهم‌ترین آن‌ها تمیز کردن انژکتورها است که باعث بهبود کارکرد موتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و بازگشت قدرت و شتاب اولیه خودرو می‌شود.
اسپری انژکتور شور فرمولاسیونی قوی برای زدودن چربی‌ها و آلودگی‌ها دارد و کربن انباشته‌شده در سوپاپ‌های هوا را هم پاک می‌کند.
اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این شوینده الکل است که همراه با اتانول خاصیت پاک‌کنندگی دارد اما علاوه بر این مواد تمیزکننده، در اسپری اسپری انژکتورشور موارد روان کننده هم وجود دارد که با لیز و لغزنده کردن سطح قطعات باعث کاهش سائیدگی آن‌ها می‌شود.

مزایا اسپری انژکتورشور

این ماده همچنین از یخ زدن انژکتورها هم جلوگیری می‌کند. پس از بررسی انژکتور شور ها و دونستن مزایای آن ها می توانید بهتر انتخاب کنید. پس به‌طور خلاصه مزیت‌های اسپری انژکتور شور عبارت‌اند از:
  • تمیز کردن کامل انژکتورها در تمام رسوبات و آلودگی‌ها
  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو
  • بهبود کارکرد پیشرانه و بازگرداندن قدرت اولیه
  • روان کنندگی قطعات
  • جلوگیری از یخ زدن انژکتورها

خب حالا چطوری از اسپری انژکتور استفاده کنم؟

  1. برای استفاده از اسپری انژکتور شور باید ابتدا قطعه موردنظر را با استفاده از یک دستمال نمدار پاک کنید.
  2. سپس اسپری را در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر گرفته و روی قطعه اسپری کنید.
  3. در جهت داشتن بهترین عملکرد اسپری باید 10 دقیقه منتظر باشید تا اسپری بتواند کربن‌ها و آلودگی‌ها را از روی قطعه شستشو دهد.
  4. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک قطعه را تمیز کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله به بررسی انژکتور شور پرداختیم و متوجه شدیم، اسپری انژکتور شور یک وسیله بسیار مناسب و کاربردی برای شستشوی انژکتور است که توصیه می شود هر از چند گاهی با استفاده از این دستگاه، اقدام به شستشوی انژکتور های وسیله نقلیه خود نمایید.

4 دیدگاه در “مزایا و معایب انژکتور شور، اکسیر جوانی موتور

  1. حمید گفت:

    Kheyli mataleb mofidi bood vaghean aliiii bood

    1. Alireza Mahabadi گفت:

      ممنون از همراهیتون

  2. محمدمهدی گفت:

    سلام مقاله رو مطالعه کردم فقط یه سوال اینکه من الان مکمل استفاده میکنم باز هم نیازه از این اسپری استفاده‌کنم یا خیر؟

    1. Erfan گفت:

      سلام ارادت
      بعد از چندبار استفاده از مکمل هایی مانند نشمیل ۴۰۰ که داخل خودش انژکتورشور و مکمل های دیگه ای هم داره نیاز واجبی به استفاده از انژکتورشور نیست . مگر در صورتی که از مکمل های سطح پایین تر مثل نشمیل ۲۰۰ یا برند های متفرقه دیگه ای استفاده کنید که داخل مکمل انژکتور شور نباشه و تاثیری روی انژکتورهای شما نداشته باشه در‌این صورت استفاده از این اسپری رو نیاز خودروی خودتون بدونید .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید